Výměna předních destiček a brzdového kotouče - Fabia I, brdy s označením FS III

Při nájezdu 75000 km na mé Fabii Combi vyvstala potřeba výměny předních destiček. Při intenzivním brzdění se projevovaly vibrace v celém systému (obzvláště pak při brzdění do zatáčky), což indikovalo špatný brzdový kotouč, proto jsem se rozhodl pro kompletní výměnu kotouče + destičky. Nešel jsem do originálu, ale v internetovém obchodu jsem zakoupil sadu Brembo (sada destiček + kotouče 256 mm). Než začnete cokoliv kupovat, důsledně si ověřte, jaký rozměr máte (např. podle VIN).

Uvedený návod platí pro brzdy s označením FS III (tento nápis je vyražen na třmenu brzdy) pro vůz Fabia I, 1.2 HTP, 47 kW, bez indikace opotřebení destiček. Ačkoliv se jedná o výměnu zásadní části pro bezpečnost vozu, je systém konstruován jednoduše a člověku s technickým nadáním by neměl činit potíže. Pro výměnu budeme potřebovat: klíč na kola 17 mm, imbusový klíč 7 mm (pozor: tento rozměr se běžných sadách nevyskytuje - Škodovka pochopitelně nechce, abyste se v tom šťourali!), odsávačku nebo injekční stříkačku.

Vůz zajistíme, zvedneme, podepřeme, sundáme kolo. Dále si připravíme nějakou malou stoličku, na kterou po demontáže odložíme třmen (odkládáme tak, abychom brzdovou hadičku nenatáhli a nepřekroutili). Otevřeme kapotu a z nádobky na brzdovku odsajeme trochu brzdovky, aby nám při následné manipulaci nepřetekla a nevylila se do motorového prostoru. Ze zadní strany třmenu vyjmeme dvě kulaté prachovky a imbusem 7 mm vyšroubujeme oba vodicí čepy - nahoře a dole. Třmen odložíme na připravenou stoličku.

Nyní demontujeme samotný kotouč - povolíme zajišťovací šroub a kotouč sundáme. Nebude-li se mu chtít, provedeme normalizovaný poklep kladívkem.

Aby nové instalované brzdy nevibrovaly,  je zásadní před montáží nového kotouče pečlivě očistit náboj kola po celé ploše, kde dosedá kotouč.

Vyjmeme nové kotouče z krabice a DŮKLADNĚ je nějakým odmašťovačem zbavíme veškeré mastnoty z výroby, potom na ně saháme tak, abychom zase nepopatlali plochu, kde dosedají destičky. Obrázek demonstruje, proč to tak špatně brzdilo, dosedací plocha starých destiček byla dvoutřetinová...

Připravíme si třmen pro instalaci nových destiček. Celý ho očistíme, zkontroluje, zda prachovky jsou v nepoškozené a zda někde neuniká brzdová kapalina. Protože jsou nové destičky tlustší než ty staré, tak musíme pístek zatlačit dovnitř. Jsou-li  brzdy v pořádku, tak by to mělo jít i rukou, event. nějakým plochým nástrojem, kterým si pomůžeme. Opětovně zkontrolujeme, zda nám brzdovka nevytekla z nádobky. Destičky nasazujeme tak, že se řídíme nápisem na nich: na té straně, co příjde na pístek je napsáno: KOLBENSEITE nebo PISTON SIDE.

Vše pečlivě očistíme. Celou část můžeme natřít, náboj a hadičky barvou nestříkáme.

Montáž provedeme v opačném postupu - na náboj nasadíme kotouč a zajistíme šroubkem. Do třmenu vložíme destičky a celý komplet takto vložíme zpět na místo. Ujistíme, že výstupy destiček dosedají správně na horní i dolní "nos". Do otvorů vložíme očištěné vodicí čepy, které před instalací lehce potřeme olejem. Dotáhneme a vrátíme gumové prachovky. Sešlápneme brzdový pedál, aby se destičky usadily. Zkontrolujeme pro jistotu brzdovku v nádobce.

Provedeme zkušební jízdu a přesvědčíme se, že nikde nic nepíská a nedrhne. Prvních cca 100 km brzdíme zvolna, aby se to celé usadilo a dobře fungovalo. Přeji hodně šťastných kilometrů.

 

Výměna zadních brzdových kotoučů a destiček Škoda Fabia 2003 1.9TDi 74kW.

Škoda Fabia bazar

© 2011 - 2022 Copyright Jan Vosátka. Kontakt, reklama: admin@fabiaauto.cz

Tato stránka používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Podmínky pro uchovávání nebo přístup ke cookies je možné nastavit ve vašem prohlížeči. POKUD S TÍM NESOUHLASÍTE TENTO WEB NEPOUŽÍVEJTE! Další informace

auto